سرور بهتر است یا NVR در دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته برای ضبط و ذخیره اطلاعات، نیاز به دستگاه ضبط کننده دارند. ضبط تصاویر دوربین های مداربسته تحت شبکه، به وسیله دستگاه ها ی NVR و یا سرور های کامپیوتری انجام می شود. سوالی که مطرح می شود این است که سرور بهتر است یا NVR ؟ هر کدام از این دستگاه ها دارای مزایا و معایبی هستند. شما باید ابتدا نوع کاربری خود را مشخص کرده سپس دستگاه مورد نظر خود را با توجه به خصوصیات آن انتخاب کنید. در ادامه به بررسی دستگاه NVR و سرور و تفاوت های آن ها را می پردازیم.

سرور چیست؟

سرور در واقع یک کامپیوتر با قدرت پردازش و گرافیک بالا است. این کامپیوتر ها دارای قابلیت های متفاوتی هستند. معمولا برای دوربین های مداربسته از سرور های حرفه ای استفاده نمی شود، زیرا قیمت آن ها بسیار بالا است. سرور ها در سیستم های مداربسته، از طریق شبکه تصاویر را دریافت و ضبط می کنند. با نصب نرم افزار مخصوص این دستگاه ها روی سرور، می توانید به تصاویر دوربین مداربسته دسترسی داشته باشید. این دستگاه ها فقط برای دوربین های مداربسته IP قابل استفاده هستند.

NVR دوربین مداربسته چیست؟

برای بررسی سوال سرور بهتر است یا NVR، توضیح مختصری راجع به NVR می دهیم. از این دستگاه ها به منظور ضبط تصاویر در دوربین های مداربسته تحت شبکه استفاده می شود. عملکرد دستگاه NVR مشابه سرور های کامپیوتری است با این تفاوت که استفاده و راه اندازی آن ساده تر است. دستگاه های NVR از نظر تعداد کانال، رزولوشن، کیفیت ضبط تصاویر، تعداد هارد و … به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند.

سرور بهتر است یا NVR ؟ مقایسه سرور و NVR

  • دستگاه های NVR در مقایسه با سرور ها از قیمت مناسب تری برخوردار هستند. استفاده از دستگاه ان وی ار در پروژه های کوچک مقرون به صرفه است. توجه داشته باشید که هرچه تعداد کانال های ان وی ار بیشتر شود، قیمت آن بالاتر رفته و به قیمت سرور نزدیک می شود.
  • یکی دیگر از تفاوت های این دو دستگاه، در نحوه نصب آن ها است. نصب دستگاه NVR در مقایسه با نصب سرور به مراتب راحت تر است. برای نصب دستگاه NVR، ابتدا آن را به وسیله کابل شبکه به دوربین وصل کنید. سپس دوربین مداربسته را در دستگاه سرچ کرده و IP دستگاه و دوربین را با هم ست کنید. دستگاه های NVR تمام تنظیمات مورد نیاز برای دوربین های مداربسته را دارند. این در حالی است که برای نصب سرور در سیستم های مداربسته، نیاز به نصب نرم افزار های مرتبط با دوربین مداربسته داریم.
  • برخی از دستگاه های ان وی ار از قابلیت POE پشتیبانی می کنند. این دستگاه ها دارای یک سوئیچ داخلی هستند که امکان اتصال به دوربین های POE را فراهم می کنند. استفاده از این نوع NVR ها موجب کاهش هزینه های مصرفی می شود زیرا دیگر نیاز به نصب سوئیچ POE به صورت جداگانه نیست. سرور ها از قابلیت POE برخوردار نیستند و در صورت تمایل به استفاده از سرور به صورت POE، باید از سوئیچ های POE استفاده کنید.

تفاوت سرور و NVR در دوربین مداربسته

  • بر اساس تعداد پورت هایی که روی دستگاه ان وی آر وجود دارد، می توان به آن دوربین وصل کرد. اگر نیاز به افزایش تعداد دوربین ها در سیستم مداربسته دارید، باید از یک دستگاه NVR جدید استفاده کنید. اما سرور ها محدودیتی در اتصال تعداد دوربین های مداربسته ندارند. البته باید با توجه به پهنای باند شبکه و قدرت پردازش سرور، دوربین ها ی مداربسته را به آن اضافه کنید.
  • یکی دیگر از تفاوت های بین سرور و ان وی آر، تفاوت در کاربری آن ها است. دستگاه های NVR به گونه ای طراحی شده اند که فقط از آن ها در سیستم های دوربین مداربسته می توان استفاده کرد. اما سرور ها اینگونه نیستند و علاوه بر استفاده در سیستم های مداربسته، در بسیاری موارد دیگر نیز کاربرد دارند.

مزایای راه اندازی سرور دوربین مداربسته

  • سرور ها دارای پردازنده های قدرتمندی هستند. استفاده از این پردازنده ها باعث افزایش سرعت در انتقال اطلاعات شده است. این دستگاه ها قابلیت پشتیبانی از تعداد زیادی دوربین در شبکه را دارند. در نتیجه سرور ها برای استفاده در پروژه های بزرگ، بسیار مناسب هستند.
  • سرور ها دارای قابلیت پردازش تصویر پیشرفته تری نسبت به NVR ها هستند. هم چنین می توانیم از طریق سرور، خطاهایی که در شبکه رخ می دهد را سریعتر بررسی کرده و آن ها رفع کنیم.
  • سرور ها از قابلیت Raid برخوردارند. با استفاده از این قابلیت، زمانی که برای هر کدام از هارد ها مشکلی پیش بیاید، اطلاعات شما از بین نمی روند. البته این قابلیت اخیرا در برخی مدل های پیشرفته تر NVR که از تعداد کانال های بالایی برخوردار هستند، وجود دارد.
  • سرور ها قادر به پشتیبانی از هارد های با ظرفیت بالا هستند. بنابراین اگر قصد ضبط تصاویر به مدت طولانی را دارید، بهتر است از سرور استفاده کنید.

معایب استفاده از سرور در دوربین مداربسته

سرور ها نسبت به NVR ها از هزینه نگهداری بالاتری برخوردار هستند. هم چنین میزان برقی که در سرور ها مصرف می شود بیشتر از دستگاه های NVR است. یکی دیگر از معایب سرور ها، رایگان نبودن و گران بودن نرم افزار های مورد استفاده در سرور ها است. در این دستگاه ها پورت POE وجود ندارد. بنابراین در صورت تمایل به استفاده از قابلیت POE، باید از سوئیچ های POE استفاده کنید که هزینه ی جداگانه و بالایی دارد. سرور ها در دوربین مداربسته تحت ویندوز هستند. از این رو در صورت بروز مشکل در ویندوز، شاهد اختلال در نرم افزار دوربین مداربسته خواهیم بود.

مزیت های استفاده از NVR در دوربین مداربسته

  • قیمت دستگاه های NVR نسبت به سرور ها پایین تر است. هم چنین نصب این دستگاه ها در مقایسه با دستگاه های سرور بسیار راحت تر است.
  • برخی از دستگاه های ان وی آر دارای قابلیت POE بوده، از این رو نیازی به سوئیچ POE و صرف هزینه جداگانه ندارند.
  • در دستگاه های NVR نسب به سرور ها، مشکلات نرم افزاری کمتری رخ می دهد. هم چنین میزان پایداری این دستگاه ها از سرور ها بیشتر است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *